La Institució Alfons el Magnànim edita el llibre definitiu sobre Josep Palàcios
La Institució Alfons el Magnànim – Centre Valencià d’Estudis i d’Investigació ha publicat Josep Palàcios. Home de lletres, un llibre que reuneix els estudis més complets i recents sobre la figura i el llegat de Josep Palàcios Martínez (Sueca, 1938–2025), un dels escriptors més singulars i exigents de la literatura valenciana contemporània. L’obra compta amb la col·laboració de la Càtedra Joan Fuster de la Universitat de València i de l’Ajuntament de Sueca.
El volum, concebut com a homenatge i anàlisi aprofundida, reuneix aportacions de destacats especialistes com Antoni Furió, Joan Todó, Jaume C. Pons Alorda, Salvador Ortells, Maria Dasca, Francesca Cerdà, Adrià Pujol, Martí Domínguez i Abel Guarinos. A més, incorpora un extens índex bibliogràfic que recorre més de seixanta anys de dedicació literària.
El llibre reivindica Palàcios com a “home de lletres” en el sentit més ampli del terme: poeta, narrador, assagista, traductor, editor, tipògraf i bibliòfil. La seua obra, iniciada als anys cinquanta i activa fins pocs mesos abans de la seua mort, el 5 d’abril de 2025, s’ha caracteritzat per l’alta exigència formal, la raresa estètica i una deliberada distància mediàtica que, segons els estudiosos, explica la seua difusió limitada malgrat els nombrosos reconeixements rebuts. Entre estos destaquen el Premi València de Literatura (1958), el Premi de la Crítica de Poesia del País Valencià (1982), el Premi al Llibre Millor Editat a Espanya (1986) i el Premi de la Crítica Serra d’Or de Narrativa (1990).
La publicació del volum naix de la jornada “Josep Palàcios, Home de lletres”, celebrada el 13 de juny de 2024 a l’Espai Joan Fuster de Sueca. L’autor, encara que no va poder assistir per motius de salut, va seguir de prop els preparatius i després va mantindre una trobada íntima amb els ponents, mostrant el seu agraïment pel reconeixement.
El llibre s’amplia amb nous estudis que aprofundeixen en quatre eixos clau de la seua obra:
· La bibliòfilia, analitzada per Martí Domínguez.
· La seua relació creativa amb l’artista Manuel Boix, explicada per Abel Guarinos.
· L’estudi detallat d’Alfabeto terminal, a càrrec de Maria Dasca.
· La contínua voluntat de reescriptura, plantejada per Salvador Ortells.
Les imatges que acompanyen l’edició han sigut cedides per Manuel Boix, evocant les cuidades edicions de bibliòfil que ambdós van realitzar conjuntament.
Josep Palàcios. Home de lletres aspira a convertir-se en un referent imprescindible per a comprendre la complexitat d’un autor que, malgrat mantindre’s sempre als marges del focus mediàtic, ha fascinat generacions d’escriptors, crítics i lectors. La publicació reforça la recuperació de la seua figura i contribueix a situar-la en el lloc que mereix dins de la història recent de les lletres valencianes.