Xarxa i emocions en l’art

    • Data:16-03-2023
    Xarxa i emocions en l’art

    El Magnànim publica dos llibres sobre art: un sobre l’art en xarxa i un altre sobre les emocions que genera l’art.

    La Institució Alfons el Magnànim – Centre Valencià d’Estudis i d’Investigació acaba de publicar els dos darrers llibres de la col·lecció «Fonaments». D’una banda, s’ha editat FUE EL net.art, el número 25 de la col·lecció, escrit pel filòsof Nilo Casares, i, d’altra banda, El tercer reino. Elementos para una teoria de lo maravilloso, el número 26, del pedagog Antonio García Montalbán.

    FUE EL net.art

    El llibre, amb un estil a mig camí entre el model acadèmic i l’estil assatgístic irònic, analitza el net.art, anomenat també internet art o art en xarxa. El terme Net art començà a utilitzar-se els anys 90 per a abordar el món de l’art en la xarxa i les comunicacions. El llibre fa una descripció d’este art iberoamericà primerenc i la situació a l’Espanya de la dècada dels noranta per a aprofundir en el que passà en el temps que va de la València de llavors a l’actual, amb un examen detallat d’una performance feta a València, de la qual s’extrau una reflexió general sobre el net.art internacional. El llibre també reflexiona sobre l’art en xarxa actual inclòs en fenòmens com Second Life o el metavers.

    Nilo Casares (1963, la Corunya) és polígraf, filòsof, col·laborador en premsa, investigador en l’àrea d’estètica i teoria de les arts, crític d’art, promotor d’art digital i art públic, coordinador i director d’activitats culturals, conferenciant, assessor artístic, jurat en concursos i premis d’art, i comissari independent d’exposicions fetes al llarg d’Europa i també a Amèrica, Àfrica i Oceania. És autor dels llibres Del net.art al web-art 2.0 (2009) i La restauración del significado. Arte otra vez (2004), els dos editats pel Magnànim.

    El tercer reino. Elementos para una teoría de lo maravilloso

    El llibre és un assaig filosòfic i alhora poètic sobre lomeravellós, interrelacionat amb lo bell i sublim, però amb una categoria pròpia. García Montalbán explora lo meravellós com a producte cultural de la història occidental i ho conceptua com «la resposta emocional del subjecte davant de la fascinació sobrevinguda per una experiència extraordinària». La imaginació i la sorpresa humanes són dos factors molt importants, i l’art tracta de provocar-les. A més, l’autor es pregunta quant hi ha de creatiu en les vivències de lo meravellós. L’obra explora un món de forces poderoses en conflicte, en les quals les experiències sensibles, les emocions i la imaginació es debaten dins d’un marc ideològic creador d’una realitat il·luminada pel desig.

    Antonio García Montalbán és historiador de la cultura, musicòleg i doctor en Filosofia i Ciències de l’Educació. Com a investigador i pedagog, ha desenvolupat projectes d’innovació educativa per mitjà de la música i la interculturalitat. És autor, entre altres, de Coloquio de los centauros. Lo maravilloso en las poéticas y el pensamiento estético (2019); Discursos de lo maravilloso. Esteban de Arteaga y los fundamentos de la ficción historicista romántica (2015),i La música como pre-texto.