El Magnànim publica les obres completes de Josep Gay

    • Data:16-04-2026
    El Magnànim publica les obres completes de Josep Gay

    La Institució Alfons el Magnànim publica hui el volum Josep Gay (1554-1587). Obres completes, una edició crítica que recupera la producció conservada d’un dels compositors valencians més antics documentats i que contribueix de manera decisiva al coneixement del patrimoni musical renaixentista.

    El segle XVI fou una etapa de gran esplendor per a la creació polifònica a la Península Ibèrica, amb una intensa activitat musical en catedrals, col·legiates i corts. Malgrat això, molts dels mestres de capella d’este període continuen sent encara poc coneguts hui dia, a causa de la manca de fonts documentals i de l’absència d’edicions modernes de les seues obres, fet que n’ha dificultat tant l’estudi com la interpretació.

    En este context s’emmarca la figura de Josep Gay (1554-1587), músic d’origen gandienc que desenvolupà una destacada trajectòria fins a arribar a ser mestre de capella de la Seu de Saragossa. Tot i la seua rellevància en vida, el seu llegat musical ha romàs pràcticament inaccessible fins ara.

    La seua obra conservada està formada per catorze motets a 5, 6 i 7 veus, inclosos en un valuós manuscrit custodiat al Reial Col·legi de Corpus Christi, una font de gran interés tant des del punt de vista musical com històric.

    El volum que ara publica el Magnànim ofereix per primera vegada l’edició crítica completa d’estes peces, elaborada a partir de l’estudi directe del manuscrit. Esta edició facilita la lectura i la interpretació de les obres, alhora que respecta les característiques originals de la notació, fet que la converteix en una eina útil tant per a intèrprets com per a investigadors.

    A més, l’obra inclou un estudi introductori que aporta noves dades sobre la biografia de Gay, especialment pel que fa als seus orígens a Gandia, així com sobre el context de producció i transmissió del manuscrit. Este estudi permet situar el compositor dins de les xarxes musicals de la Corona d’Aragó i comprendre millor el seu paper en el panorama polifònic del segle XVI.

    Amb esta publicació, la Institució Alfons el Magnànim referma el seu compromís amb la recuperació i difusió del patrimoni cultural valencià, posant a l’abast de la comunitat científica i del públic especialitzat materials fins ara de difícil accés.

    El volum ha estat editat per Francesc Villanueva Serrano, doctor en Música per la Universitat Politècnica de València, especialista en l’activitat musical dels segles XV al XVII a la ciutat de València i a la Corona d’Aragó, i autor de nombrosos treballs de referència en este camp.