Bratu Hansen revisa els textos de Kracauer, Benjamin i Adorno sobre cine, fotografia i cultura de masses en Cinema i experiència

    • Data:25-01-2024
    Bratu Hansen revisa els textos de Kracauer, Benjamin i Adorno sobre cine, fotografia i cultura de masses en Cinema i experiència

    L'estètica cinematogràfica i l'experiència de la modernitat a anàlisi en un nou llibre del Magnànim.



    La Institució Alfons el Magnànim – Centre Valencià d'Estudis i d'Investigació acaba de publicar el llibre Cinema i experiència. Sigfried Kracauer, Walter Benjamin i Theodor W. Adorno, escrit per la historiadora del cine d'origen alemany Miriam Bratu Hansen.

    És el número tres de la col·lecció «Novatores Major», dirigida per Anacleto Ferrer, i està traduït per Esther Monzó Nebot i Núria Molines Galarza. L'obra és una traducció de l'anglés d'una edició de la University of California Press.

    En Cinema i experiència. Sigfried Kracauer, Walter Benjamin i Theodor W. Adorno, la crítica i historiadora del cine Miriam Bratu Hansen desenvolupa una minuciosa revisió teòrica dels textos en què Kracauer, Benjamin i Adorno articulen reflexions sobre el cine, la fotografia, la reproducció tècnica de la imatge i la cultura de masses per a donar compte de l'experiència en la modernitat. L'autora ofereix este llibre com a pont entre l'obra de tres pensadors de l'Escola de Frankfurt que han sigut fonamentals en la construcció teòrica de les relacions entre l'estètica cinematogràfica i l'experiència de la modernitat.

    En un treball exhaustiu de compilació d'anàlisi d'un corpus ampli que inclou diferents versions d'assajos i correspondència, Hansen no només posa en diàleg estos textos amb els altres teòrics del cine (des de Jean Epstein i Bazin fins a Deleuze i Jameson), sinó que també establix una conversa productiva amb mestres pensadors com Freud, Bergson, Simmel o Heidegger. En línies generals, l'autora reivindica de Kracauer i Benjamin l'esperança d'una apropiació alternativa de la tecnologia moderna que albiren en l'experiència estètica del cine.

    Miriam Bratu Hansen (Offenbach am Main, Alemanya, 1949 – Chicago, EUA, 2011) es doctorà en literatura estatunidenca per la Universitat Goethe de Frankfurt. Va ser una destacada historiadora i teòrica del cine. Va emigrar als Estats Units i treballà en les universitats de Yale i Rutgers abans de traslladar-se a la Universitat de Chicago, on fou professora d'Humanitats i va fundar el Departament d'Estudis de Cine i Mitjans de Comunicació.

    Bratu Hansen també va ser una estudiosa de l'Escola de Frankfurt i una intèrpret destacada de les teories sobre la cultura de masses de Theodor W. Adorno, Walter Benjamin i Siegfried Kracauer. És coneguda pel seu llibre Babel and Babylon. Spectatorship in American silent film, una obra pionera de la història del cine estatunidenc.